Tuesday, May 05, 2009

re-structure lagi (2)

Kalian akan lebih mudah memahami, jika membaca entri ini terlebih dahulu.

Kepada yang bertungkus lumus berjuang utk ditukarkan selepas re-organize, aku bukanlah anti kpd sikap sedemikian. Anti tu maknanya dilihat dari sudut style acuh tak acuh aku bila ditanya aku tak jwb dsb, atau anti pun dari sudut penulisan sebelum ini. Jika kalian mempunyai asas yang kukuh untuk menempatkan diri kalian di tempat yg sepatutnya, maka bertukarlah. Aku secara peribadi, utk diri aku sendiri, memang tak tahu, mmg tak pasti, mmg blur, masih tercari2 terkial2..., nak ke tak nak. Entahlah mengapa. Dari dulu lagi aku berharap supaya tidak berjumpa dengan keadaan utk membuat keputusan yg sekritikal sedemkian, tapi kena buat juga.

I'm not perfect. Tulisan yg pertama tu ditulis dlm keadaan aku sedar ketidak sempurnaan diri ini. Hentaman2 yang dibuat tu dibuat dlm keadaan aku tahu siapa diri aku. I think I've changed a lot. I know some reason of changes tu, tapi ada sesetengahnya, ada yg aku tak tau kenapa. So, no wonder I've made some serious mistakes. That's the root of cause for my eradication/elimination, setakat itu yang aku boleh fikir.

Aku cukup tidak berpuas hati dgn cakap2 belakang. Itu saja. Ada hadis dlm buku Perkara-Perkara Haram Yang Sentiasa Diambil Ringan yang karya asal oleh Syeikh Muhammad Soleh al-Munajjid telah diterjemahkan oleh kerajaan Negeri Kelantan (palm-sized book, brown in colour) .... Aku tak ingat matan hadis dia, tapi situasi larangan dia camni, ada 3 orang bercakap2. Tiba2 2 dari 3 orang tu berbisik berkenaan orang ke-3 tanpa didengari olehnya. Maka perbuatan itu adalah sesuatu yang haram. Di dalam buku berkenaan juga terdapat hadis yang jelas mengharamkan perbuatan mengumpat oleh pihak yang bukan dizalimi sesiapa.

Kita tengoklah apa yang akan berlaku lepas ni. I'm still here & there. Semoga ALLAH mengampuni aku yang banyak silap ni. Semoga ALLAH mengampuni kita semua.

No comments: