Tuesday, April 28, 2009

re-structure lagi

1st of all, Alhamdulillah kerana masih dapat berkerja mencari rezeki Tuhan.
2nd of all, jazakumullah khairan kathiran kpd those yang masih spare my working life here.
3rd of all, gomen nasai minna.

Apa yang berlaku sekarang adalah satu perkara yg majoriti orang tak suka. Aku tidak pasti adakah majoriti ini berada di dalam pihak yang benar atau golongan minoriti yang berada di pihak yang benar. Kebanyakan staf peringkat grass-root tdk menyetujui exercise ini, yang diadakan setahun selepas exercise yang sama diadakan pada permulaan Q2 tahun lepas. Mereka2 yang reside di peringkat akar umbi of working level ni adalah yang paling byk memahami, cekap & handal menilai how to do things. Namun, idea utk mengekalkan structure organisasi asal mungkin tidak kesampaian utk diluahkan oleh pihak ini kpd golongan atasan di atas beberapa sebab. In simple words, bila orang yang berapa tak tahu yang jadi penentu, habis semua jadi haru-biru.

Aku tidak diajar beriman dengan arus. Entah mengapa aku agak suka menongkah arus dalam keadaan play-safe. Kita jugak tidak diajar sebenarnya beriman dengan arus. Di sini, apakah arus itu majoriti atau pun minoriti kita tidak tahu. Semuanya senyap. (detail 'arus' vs 'angin' di sini)

Orang yang suka mengkritik dengan bernas & pedas biasanya tidak disukai. Mereka dianggap anti-establishment (?). Mereka mungkin akan dibuang dari division. Inilah antara asas yang menyebabkan majoriti orang takut nak bersuara.

Mungkin juga kewujudan 'SB' yang dicanang-canangkan itu banyak menyumbang kepada penyampaian maklumat kpd pihak-pihak tertentu yang berkuasa membuat keputusan. Adakah benar 'SB' wujud, wallahua'lam. Seperti mana SB Cawangan Khas Bukit Aman yang amat dibenci oleh majoriti orang kebanyakan, 'SB' inverted comma ini pun sudah pasti amat2lah sangat dibenci oleh pihak2 grass-root ini. Ini juga merupakan salah satu sebab ramai pihak tidak berani utk bersuara.

Sesi penjelasan re-structure memang mempunyai slot untuk bersoal jawab. Namun, berapa keratkah yang sanggup & berani bertanya? Aku tidak sanggup. Semua orang sudah give-up memberi cadangan atau mengemukakan soalan. Ini kerana ianya akan dibakul sampahkan begitu saja. Selain itu, soalan2 kritikan yg menjurus kpd situasi yg provokatif akan memudahkan proses marking of unwanted people dilakukan oleh so-called 'SB' ini.

Kita memang mahukan perubahan. Cumanya, amat2lah diharapkan perubahan itu ialah ke arah yang lebih baik & bukan semakin memburukkan keadaan. Malang sekali kebaikan itu tidak berlaku, atau pun sedikit sangat yang berlaku.

Bagi aku, aku redha ditempatkan di mana saja kerana agama aku, aqidah aku masih belum terusik. Aku rasa aku masih mentah dengan sepak terajang dunia pekerjaan ini (walaupun berpengalaman di Takaful M'sia dulu) memandangkan aku baru 2 tahun 26 hari bekerja di sini. Buat apa membantah jika tidak dipedulikan? Buat apa marah jika tidak diendahkan? Banyak lagi yang aku boleh marahkan, cam Israel, UMNO, SPR, SPRM, PPSMI, ISA... sekadar menyebut beberapa perkara. Itu aku rasa, lebih penting utk dibencikan, dimarahkan dengan sebenar2 kemarahan & kebencian. Satu lagi bagi aku, to serve my educational sponsor is the most important working target for the time being. I repeat, working target.

Kepada mereka2 yang ikhlas bekerja kerana ALLAH, janganlah berputus asa. Iblis gembira melihat orang ikhlas berputus asa. Semoa ALLAH menggolongkan kita dalam golongan yang ikhlas bekerja utk mencari keredhaan-Nya. Firman ALLAH dalam Surah at-Taubah ayat 105 maksudnya [1], "Dan katakanlah: "Bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mu’min akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Maha Mengetahui akan yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan." Firman-Nya lagi dalam Surah al-An'am ayat 135 maksudnya [2], "Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai kaumku (yang masih kafir), buatlah sedaya upaya kamu (untuk menentang Islam), sesungguhnya aku juga tetap beramal (berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk mempertahankan Islam); kemudian kamu akan ketahui siapakah yang akan beroleh kebaikan dan kejayaan di dunia ini. Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu tidak akan berjaya."

Ok, sampai sini dulu. Semoga ALLAH merahmati kita semua.


Enti yang mungkin berkaitan:

Ruwaibidhah
Tidak berkenan

1 comment:

Unknown said...

salam azri,

ni shahrul ni. apa khabar kat sana? restructure lagi ke? kau kena pindah bahagian mana lak? aku dengar mcm besar-besaran gak la restructure ni.. cerita la sket... hehhe