Tuesday, January 17, 2012

Tip-tip keselamatan di alam maya

1. Dicadangkani untuk ada at least dua akaun emel. Satu untuk personal, satu lagi untuk tujuan beli-belah online, terima social networking updates (i.e emel dari Facebook, Twitter). Kalau yang jenis biasa langgan newsletter / professional subscriptions / follow kelab2 bola etc, terpulang nak letak kat mana, tapi preferably yang first.

2. Kedua-dua emel tidak disyaratkan supaya berbeza ID nya. Namun, password emel hendaklah berbeza.

3. Penggunaan password alphanumeric adalah ikhtiar yang Insya ALLAH lebih susah sedikit untuk diceroboh masuk. Elakkan no. yang mudah macam abc123 atau no. plate kereta/motor atau model phone/smartphone atau pin ATM.

4. Jika akaun boleh guna multiple login verification, mcm gmail & facebook, lebih baik diaktifkan.

5. Bagi facebook, sila ubah settings untuk login bukan menggunakan emel sebaliknya singkatan spt ini: www.facebook.com/namasaya. Login menggunakan nama saya & password yang dah disetup awal-awal.

6. Bagi facebook, sila ubah settings untuk logged-in dalam SSL (https) - lebih selamat.

7. Elakkan password semua benda adalah sama, emel, twitter, facebook, system/emel pejabat, pin ATM, online banking

8. Dalam facebook, jangan komen ke atas video-video yang mencurigakan yang kita rasa orang berkenaan takkan hantar pun. Biarkan posting berkenaan tanpa sebarang likes / comments. Sama ada di page, profile, wall, groups, message. Minta admin yang berkenaan dengan page/groups delete posting yang mencurigakan tu.

9. Aktifkan CAPTCHA dalam setting komen di dalam blog untuk elakkan spam comments.

10. Tawakkal kepada ALLAH Pencipta alam dan Pencipta alam maya.

No comments: