Thursday, February 12, 2009

yang aku tak berapa berkenan kat opih aku la ni

edit Jumaat 20 Februari
1. Diberi amanah tapi tidak mahu membuat keputusan.

Kenapa ye jadi camtu? Making decision / to decide something menjadi satu fobia. Apakah yang diparanoidkan sangat? Apakah kepentingan yang perlu dijaga? Kita ada peraturan & panduan. Rakan-rakan sekerja juga boleh membantu. Dipusing-pusingnya supaya yang membuat keputusan itu bukanlah dirinya, tapi orang lain yang tidak sepatutnya.

Berkemungkinan situasi ini berlaku untuk memudahkan urusan kerja barangkali. Betul ke?

Bagi mereka yang kurang berpengalaman & pengetahuan, keadaan seperti ini pada mereka bolehlah dimaafkan. Namun, yang berlaku, kebanyakan yang mengelak dari membuat keputusan ialah mereka yang banyak pengalamannya, luas ilmunya, bagus bacaannya. Jika bukan orang yang seperti ini membuat keputusan, siapa lagi?

Firman ALLAH Ta'ala dalam surah an-Nisa' ayat 58, maksudnya, "Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."

2. Naik dengan pandai bercakap dan bukan dengan merit pandainya bekerja - segelintir saja yang naik dengan kije & dengan skill. Kenapa ada yang duk kat atas ialah yang tidak tahu everyday's business processes and then gave nonsense instructions & recommendations? Apakah turun padang hanya setakat nak tau siapa datang awal siapa balik lewat semata-mata? Firman ALLAH dalam surah az-Zumar, di pertengahan ayat 9, maknanya, "... Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" ..."

3. Asal hari Jumaat je, mulalah beberapa orang muslimah spoil the day dengan memakai pakaian2 sendat2, ketat2 & tidak menutup aurat. Mentang2 la Jumaat di sini semi casual..., habis jadi teruk... Sepatutnya Jumaat ni dimuliakan..., hatta hingga ke cara berpakaian sekali. Pakai la molek2... Isnin sampai Khamis tengok OK je, sampai je hari Jumaat, masya-ALLAH! Mencemar maruah betul laa korang nih...

No comments: