Friday, January 12, 2007

latihan gayong dan lain2 perkara

Latihan Gayong

Semalam buat kesekian kalinya latihan Gayong di UPM dilangsungkan lagi. Aku join juga. Walaupun datang agak lewat sebab rush dari office, namun boleh laa dapat refreshment sikit untuk segala asas gerakan, elakan dan kunci yang ingat2 lupa.

Oh, ya. Untuk mereka yang berminat, anda boleh join latihan Gayong UPM ni setiap Khamis & Sabtu pukul 8.30 malam di padang depan kolej ke-2.

Sebaik sahaja menutup gelanggang dengan adab2nya (nak tahu kena belajar gayong), kami sekalian dihidangkan dengan satu cerita. Cikgu memberitahu kami khabar berita ttg Syafinaz (salah seorang anak Gayong UPM yg aku igt2 lupa). Dia terlantar sakit sekarang. Sebabnya terkena buatan orang. Mengapa dia menjadi mangsa buatan orang? Seperti biasa cikgu tak cerita in details namun ia berkisarkan penolakan cinta. Cinta tak berbalas, menyebabkan dia disantau remotely.

Pesan cikgu supaya anak2 muridnya mengamalkan bacaan seperti mana membuka dan menutup gelanggang (Al-Fatihah 1x, Al-Ikhlas 11x, selawat 3x) sebagai salah satu dp banyak2 bacaaan untuk mendindingkan diri kita dp perbuatan khianat orang. Kes Syafinaz ni, santaunya memang kena tepat tp dengan izin ALLAH melalui berkat Al-Quran, effect santau tu minimised.

Cikgu juga berpesan supaya, kalau dikecewakan, banyak2la bersabar. Jangan laa membalas. (Masa tu ada junior sampuk cikgu, laki2 byk can lagi... dan org gelak2. Aku diam lagi.) Aku cukup terasa dengan ayat tu sebab aku rasa aku pernah dikecewakan. Namun, takde laa aku gila nak menyantau menyasaukan orang. Berdosa besar memutuskan silaturrahim. Aku tidak diajar begitu. Aku diajar bersabar, dan aku cuba untuk mengamalkannya. Sedih biasalah. Namun kita mesti cuba untuk melupakan kesedihan itu, kalu tak affect masa depan kita nanti. Lagi teruk.


Azam Tahun Baru

Apa azam tahun baru? Bila aku tanya sorang tu dia jawab, 'rahsia, hehe' melalui sms-nya. Ikutlah... Well I wonder makan kat JAS Cafe bagi sahabat2 yang kukenali kerja kat Magna (x kira laa Magna Oren ke Magna Tengah ke Magna Jas Cafe kaa)... namun di situ orang yg membuat makanan dan minuman adalah orang2 yang menutup aurat. Aku rasa amat beruntung Yadi, Abe Madi, Yati, Kak Nafis, Safwan, Rusli, Indra, Kak Zaiha, Kak Fidah dll yg makan kat situ. Mesti ada lebihnya mereka berbanding aku in term of makan di tempat pembuat makanan menutup aurat ni.... Mungkin rahsianya ialah menutup aurat... Lagi bagus dp makan di tempat org tak tutup aurat...

Aku decide tahun ni salah satu azamnya ialah makan di tempat yang pembuat makanan menutup aurat. Or at least org perempuan bertudung (sebab ada org perempuan bertudung tp mendedahkan aurat syeikh!)....

Semoga ALLAH mudahkannya.

Salah satu lagi ialah azam tahun baru ialah aku mesti tak mudah perasan atau syok sendiri dengan baiknya orang terhadap aku (well, berjaga2 sebelum dikecewakan....) ... Aku juga mesti bersedia untuk menerima perkataan begini dr orang "Kita ni kawan biasa je dan tak lebih dari tu." Aku juga mesti kuat untuk meluahkan kata-kata yang berikut kepada sesiapa yang aku rasa perlu (tapi susah beb!) "Kita ni kawan biasa je dan tak lebih dari tu."

Semoga ALLAH mudahkannya.

ALLAHumma yassir umuurona, wa ahsin 'aqibatana fil-umuuri kulliha, Wa a'izna min khizyid-dunya wa min 'azaabil-akhirah. Amin.

No comments: