Friday, January 19, 2007

AHLI KITAB

Dalam Al-Quran banyak disebut ahli kitab. Ahli kitab atau ahlul kitab bermakna penganut agama Yahudi & Nasrani, yang menerima kitab2 yang pure untuk agama mereka iaitu Kitab Taurat, Zabur dan Injil.


Pada zaman Nabi SAW, ahli kitab diberi kedudukan yg istimewa, e.g dlm Piagam Madinah, hubungan mu'amalah dengan umat Islam, perlindungan dalam negara Islam Madinah dsb. Ini hanya khusus untuk mereka yang masih menganut ajaran agama suci dari Kitab Taurat & Injil yang masih belum diubah. Contoh ahli kitab yang terkenal ialah Waraqah bin Naufal, bapa saudara Khadijah isteri Nabi.


Zaman sekarang, sudah tak wujud lagi ahli kitab kerana perubahan2 yang dilakukan kepada Injil & Taurat yang asal. Adalah mustahil untuk wujud lagi sepatutnya ahli kitab. Ini kerana, dalam kitab2 asal Taurat & Injil telah disampaikan berita berkenaan kemunculan Rasul akhir zaman (cuba lihat makna Surah As-Sof ayat 6-7), Muhammad SAW, yang mesti menjadi ikutan kepada semua ahli kitab yang berpegang teguh kpd Taurat & Injil yang sebenarnya.


Wallahua'lam.

No comments: