Tuesday, January 24, 2017

Dua jenis Command Prompt

Dalam Windows, kita akan selalu menggunakan Command Prompt untuk melaksanakan command yang simple seperti ipconfig, tracert, net send, getmac dll atau command kompleks seperti net start, net stop, batch running dll (contohnya apabila membetulkan Windows Update yang corrupted).

Sedarkah kita dalam arahan biasa, kita disuruh akses Command Prompt menggunakan cara biasa seperti:

1. Contoh Windows 7 - klik Start, klik All Programs, klik Accessories dan klik Command Prompt
2. Semua versi Windows - klik Start dan klik Run atau tekan serentak Windows button + R dan seterusnya taip cmd dan tekan Enter

Arahan standard ini akan mengeluarkan tetingkap Command Prompt seperti berikut (nama user dipadamkan):


Sebenarnya arahan standard seperti ini mempunyai satu kekurangan iaitu kebolehan pentadbir atau administrative privilege. Ada kemungkinan command yang kompleks yang dimasukkan untuk sesuatu arahan tidak dapat dilaksanakan.

Jadi, jika ada arahan kompleks yang perlu dilaksanakan, sila akses Command Prompt menggunakan kaedah Run as Administrator. Ianya perlu dilancarkan secara manual.

1. Contoh Windows 7 - klik Start, klik All Programs, klik Accessories dan klik-kanan Command Prompt, bila ditanya sama ada program ini boleh membuat perubahan di komputer, jawab Ya.

Satu tetingkap seakan sama namun berbeza root path nya akan muncul:





Di sini, mulalah menaip command kompleks yang diperlukan dan ianya akan dilaksanakan dengan kebolehan pentadbir atau administrative privilege.

No comments: