Thursday, February 23, 2012

Mimpi

Semalam tidur dah dekat 12.30 tgh malam selepas balik dari Seksyen 20 Shah Alam pukul 11.30 lebih kurang. Ingatkan sebab kepenatan, boleh terus lelap bila jejak kaki kat rumah. Tapi, lama jugak nak dapat ke tidur tu.

Tiba-tiba perut pulak meragam. Try minum segelas susu Marigold HL moga-moga hilang sakitnya.

Dalam tidur yang sebentar-sebentar terganggu semalam, datanglah mimpi yang entah kenapa aku rasa aku nak share. Dalam mimpi tu seolah-olah kami baru selesai berprogram. Program tu waktu malam. Dalam program tu ada Tok Guru Nik Aziz... Tok Guru pakai jubah putih berserban. Masa nak makan tu (biasalah lepas program pengisian, ada makan-makan), ada nasi lemak bungkus dihidangkan. Tampak gembira dia melayan kitorang. Then aku gi amik nasi lemak aku, then sampai kat tempat Tok Guru duk bersila (semua orang tgh makan duduk bersila), aku tgk Tok Guru tak ada lagi nasi lemak. Then aku pun berilah nasi yang supposedly aku ambik untuk aku tu kpd Tok Guru. Tok Guru pun suka, buka bungkus nasi lemak tu dan tengok sambalnya tak banyak mcm yang orang lain punya. Then dia makan laa. Then aku gi pulak amik yang aku punya kat tempat orang (muslimat, tak kenal sapa) ramai2 tengah mengedar nasi lemak bungkus.

Then aku tak ingat aku sempat ke tidak aku makan nasi lemak tu aku tersedar. Termenung aku kejap. Then perut datang lagi sakitnya. Dalam duk melayan kemeragaman perut tu aku terlelap lagi. Maka bermainlah satu lagi wayang mimpi yang berkaitan dengan perhimpunan anak-anak Pesaka Gayong di Kedah hujung minggu ni. Aku terhadir ke situ, tak sure sebagai apa tapi sempat tengok ramai anak-anak Pesaka Gayong berkumpul. Hebat-hebat semua. Sayang aku tak sempat melihat mereka beraksi... Aku tak faham sikit mimpi yang ni.

Pagi tadi aku cirit birit. Then terus mandi. Aku ingarkan dah lambat. Tapi bila wife aku cakap, "bang, kenapa nya? Baru pukul enam..." Aku terkejut sikit. Aku salah tengok jam rupa-rupanya. Then aku start motor gi solat Subuh kat surau Taman Beringin.

Pulang dari surau aku termenung-menung mengingatkan mimpi tu. Aku memang dah lama tak jumpa Tok Guru face-to-face. Last masa Ijtima' Tarbawi Oktober tahun lepas. Cuma semalam aku ada tengok gambar Tok Guru yang ni, lama aku tenung-tenung:


Kalau korang familiar atau baca media alternatif sehari dua ni, korang akan tau gambar ni pasal apa. Kalau tak tau klik sini.

Then tengah hari semalam atau Rabu kelmarin dulu aku ada tengok video demo Gayong yang dimuat naik kat muka buku PSSGM Selangor & Pusat. Jugak aku ada post poster ni kat wall Facebook aku:


Aku happy sebab dapat serve Tok Guru walaupun dalam mimpi. Serve pun walaupun dalam bentuk paling minimum tapi rasa happy jugak.

Kepada anak-anak PSSPGM, selamat berhimpun dari aku anak Gayong Malaysia (PSSGM).

No comments: