Wednesday, February 15, 2012

Balik kampung dan coretan lainnya

I - Kepulanngan

Seronok sangat dapat pulang ke laman asal salasilah diri awal Februari yang lalu. Perjalanan balik seperti biasa tapi pulang ke KL ambil masa 12 jam ... Jammed packed sebab bertembung dengan hari Thaipusam.

Namun kalau nak dibandingkan dengan nikmatnya ALLAH berikan untuk hidup di bawah pemerintahan ulama' selama hampir puluhan tahun di sana, apalah sangat dengan keperihan mengharung sesaknya jalan-jalan tempoh hari.

Perjalanan pulang ke kampung dan pulang ke KL semula membawa banyak pengalaman dan pengajaran dalam diri ini.

II - Rehat

Aku sangat sukakan Hentian Gua Musang baru yang nampaknya sangat bersih. Sepulangnya kami di Lebaran Haji yang lepas, masih belum wujud bangunan cantik itu walaupun pembinaan sudah rancak dijalankan. Adanya R & R ni yang letaknya sebelum pekan Gua Musang, sebelum bulatan lagi, dilihat mampu la nak kurangkan congestion dekat R &R lama Gua Musang.

Arah pulang ke kampung, kami singgah mandikan mana yang belum mandi. Arah pulang ke bandar, kami singgah solat dan makan tengah hari. Indahnya bila terdengar muzik (tiada lagu) dipasangkan yang kedengaran seluruh R & R, hatta di dalam tandas sekali pun. Aku tidak perasan pulak muziknya, kedengaran atau tidak di dalam surau, mungkin tiada pembesar suara. Eloklah begitu di situ. Sewaku kami lunch, terdengar muzik yang mengalunkan zikir hasbi rabii jallallah yang mcm Ust Zulkarnain dalam Indahnya Iman Astro OASIS tu. Alhamdulillah, subhanallah, seronok sejuk mendengarnya... Mulut mulalah berlagu zikir...

Semoga perasan suka aku itu berterus-terusan sebab aku risaukan aspek kebersihan. R & R Tapah arah ke selatan sudah lama dan ok, dan patut dicontohi oleh Hentian Gua Musang baru ni.

III - CPT

Rupa-rupanya ada juadah yang lebih enak yang aku baru tau. Mengapalah sekarang aku baru tahu? Kak Ani sepupuku hatta isteri aku pun lama benar dah tahu apekebendenya CPT tu. CPT ialah cendol pulut tapai. Aku diperkenalkan dengannya selepas pulang menziarahi nenekku di Tasek Pauh, Pasir Puteh. Dalam perjalanan pulang, kami singgah di satu gerai selepas jambatan timbang dan sukat JPJ Selising. Betul-betul sebelah kiri jalan menghala ke KB, selepas jambatan timbang tu.

CPT memang sedap. Tapi pagi tu aku dah makan magnesium trisilicate, sakit dada (exactly dekat solar nerve)... Sejuknya CPT atau kandungannya cendol pulutnya yang ada tapai atau apakah sebabnya wallahua'lam aku kurang mengerti. Enam tujuh hari jugak sakitnya. This led to selesema. Alhamdulillah baru nak sembuh selesema ni.

IV - Valentine

Tengok apa yang Menteri Agama dah buat pada 13 Februari & apa yang Utusan Malaysia tulis dalam sisipan Mega yang disiarkan pada 13 & 14 Februari.

Aku bersyukur kerana dalam lama sudah PAS & NGO-NGO lain berkempen tentang betapa buruknya menyambut hari kekasih ini bagi umat Islam, akhirnya terkeluar juga arahan pak menteri kepada agensi agama negeri untuk menguatkuasakan penghalangan (ke pencegahan) sambutan, mungkin lebih tepat penguat kuasaan. Juga benih-benih nasihat dalam artikel dalam akhbar UMNO berkenaan.

Dulu mereka hanya tahu menentang. Sekarang mungkin mereka dengan izin ALLAH sudah terkesan barangkali.

Ya, larangan menyambut hari kekasih hanya untuk umat Islam saja.

V - Latihan

Bersyukur sangat kerana dapat menambah ilmu pada sesi latihan Home Computer Networking TD 5390 13-14 Februari yang lalu. Banyak ilmu yang diperolehi, sekilas di sini adalah catatan nota berkenaan apa yang sempat diambil. Nota penuh PowerPoint hanya dibekalkan pada hari ke-2 latihan...

Eh, takde pulak selepas extract data .rar dalam emel. Dalam file yang disalin ke emel semalam, nota yang ditaip dalam Notepad tu missing. Tertinggal la di pc mana entah lupa nama di bilik P103A, TMTC KL tu...

VI - Reunion

Mereka bercadang untuk berkumpul lagi sekali. Dalam bentuk hi-tea, plus lunch. Kehadiran perlu disahkan sebelum tengah hari esok. Hadirkah kami? Kalau dilihat, dalam Events recipient dalam Facebook, 12 orang akan hadir, 19 mungkin hadir. Yang dijemput dekat 200... Berat betul nak klik dari Maybe kepada Attend/Going tapi semalam dah klik dah. Dari KL International Hotel diubah ke De Palma Shah Alam yang syariah compliant, memang ada lagi power2 diorang ni. Bagus2.

VII - Future

Sambungan artikel nama yang baik yang disiarkan lebih kurang setahun lepas di sini tidakkan aku hentikan setakat itu saja memandangkan sudah dua orang bertanyakan pasal nama pada hari Jumaat minggu lepas. Kelam kabut juga dalam bersedia untuk menjawab.

Juga perkongsian berkenaan breastfeeding dari seorang suami beranak dua (bukan aku yang beranak!) yang dalam lama pending. Nak sangatlah rasanya biarkan orang tahu isi hati, pencarian kebenaran dan realiti berkenaan perkara ini. Asyik tak sempat je. Semoga ALLAH mudahkan penulisan aku nanti. Amin.

No comments: