Wednesday, July 27, 2011

Bola malam esok

Dengarnya tiket perlawanan Malaysia-Singapura malam esok sudah habis dijual. Sokongan peminat meningkat secara mendadak setahun dua ini terhadap pasukan bola sepak kebangsaan. Harapan juga menggunung tinggi untuk melihat pasukan kebangsaan mara ke peringkat yang lebih tinggi dalam setiap pertandingan yang disertai. Namun, harapan peminat yang terlalu tinggi juga boleh jadi sesuatu yang menggugat konsentrasi pemain.

Pemain. Siapa barisan kesebelasan utama anda?

Pemain pertahanan memang bermasalah. Mungkin dengan kemasukan Aidil suaminya Rita Rudaini mampu mengubah keadaan. Ramat peminat dan penulis mempersoalkan kelewatan Datuk K memasukkan Amirul Hadi. Kemasukkannya pada separuh masa kedua menyaksikan pergerakan bola lebih hidup dan lancar. Juga Khairul Fahmi nampaknya lebih diperlukan bagi menyerap asakan penyerang Singapura.

Gandingan penyerang Safee dan Abdul Hadi perlu dikekalkan sepanjang 90 minit atau jika perlu pertukaran salah seorang dari mereka, masukkan Izzaq Faris.

Dengan formasi 4-4-2, pemain yang bermain Sabtu lepas ialah (gantian dalam kurungan):

Penjaga gol: Mohd Sharbinee Allawee
Bek: Mahalli Jasuli, Mohd Asraruddin Putra Omar, Mohamad Muslim Ahmad, Mohd Fadhli Mohd Shas
Tengah: Safiq Rahim (Kapten), Ismail Faruqi Ashari (Mohd Amirulhadi Zainal), Amar Rohidan, S. Kunanlan
Depan: Mohd Safee Sali (Izzaq Faris Ramlan), Ahmad Fakri Saarani (Abdul Hadi Yahaya)

Jika Fakri dimasukkan, dia perlu berhati-hati dengan tindakannya memandangkan dia telah dikenakan kad kuning tempoh hari.

Mat Yo kalau nak main, mungkin belum serasi sangat dengan Safee Sali. Sebab Safee lebih diutamakan kehadirannya, sebab dia pernah jaringkan gol Sabtu lepas. biarlah dia parnter dengan Abdul Hadi, nampak ada link & chemistry-nya. Tapi kalau ambil kira final Piala Suzuki 2010, patutnya Safee & Mat Yo digandingkan.

Dari list wikipedia, tak ada nama Mat Yo. Dari list FIFA, ada nama Mat Yo dalam subs. Tak tau sama ada Mat Yo eligible untuk main atau tak.

Cadangan pemain malam esok, dengan posisi 4-4-2, guna list wikipedia:

Penjaga gol: Khairul Fahmi Che Mat
Bek: Mohd Aidil Zafuan Abdul Radzak (Kapten), Mohd Asraruddin Putra Omar, Mohamad Muslim Ahmad, Mohd Fadhli Mohd Shas
Tengah: Ismail Faruqi Ashari, Mohd Amirulhadi Zainal, Amar Rohidan, S. Kunanlan
Depan: Mohd Safee Sali, Abdul Hadi Yahaya
Simpanan: Sharbinee, Fakri, Mahali, Izzaq Faris, Azmi Muslim, Ashaari, Gurusamy.

Selamat berjuang team Malaysia!

No comments: