Thursday, October 07, 2010

Qiraat: Saya bukan ahli

Ada beberapa permintaan untuk menjelaskan tentang sejarah qiraat tertentu yang diterima oleh saya. Juga, beberapa persoalan lain berkenaan tarannum dan lain-lain ilmu pembacaan Al-Quran yang saya memang kurang arif.

Saya yakin berdasarkan statistik Blogger untuk blog saya ini, semua soalan in adalah ditujukan apabila penyinggah membaca artikel ini. Artikel itu ialah salinan tanpa pindaan dari emel seorang sahabiah ke dalam satu e-group yang saya sertai. Ianya ditulis oleh sahabiah berkenaan apabila tercetus satu persoalan berkenaan qiraat dan tarannum yang hangat dicari dan ingin diketahui di era permulaan rancangan Akademi Al-Quran disiarkan.

Saya sendiri ingin menjelaskan bahawa salinan berkenaan hanyalah sekadar perkongsian. Saya sendiri tidak ada kemahiran dan pengetahuan yang mendalam di dalam ilmu qiraat dan tarannum yang berkenaan. Justeru sebarang pertanyaan tidaklah dapat saya jawab dan perlulah ditujukan kepada mereka yang lebih arif dalam bidang ini.

Wallahua'lam.

No comments: