Friday, July 21, 2006

sedikit ttg ilmu qiraat & tarannum

(artikel dp sorg shbt, dp egroup sek2 ni...)

sedikit pengetahuan yg boleh dikongsi berkenaan ilmu al – quran iaitu at tarannum wal qiro’aat...
ana sekadar menjawab pertanyaan sahabat, tp ada baiknya dikongsi dgn semua...nak sms x sesuai sbb pjg….moga byk manfaatnya yg kita sama2 dapat...

tarannum tu adalah ilmu seni suara dalam nak membaca al-quran... ada hadith tp sori x ingat matan dan detailnya tp maksudya nabi SAW suruh seboleh2nya baca quran dengan mengelokkan suara itu lebih baik, selain dr dalil yg suruh baca quran dgn tartil ( warottillil qur aana tartiilaa... –almuzammil). asal usul tarannum ni dr tanah arab la... ada 7 jenis lagu (kalu x silap) – bayati, nahwand, soba’, rast, hijaz, sikah, jiharkah.....)

sebelum diteruskan, minta maaf banyak2 sbb cari sumber rujukan x jumpa...x ingat mane simpan notes tu..ni stakat yg ingat masa belajar form 1 – form 5 dulu......
dan ana rase shbt2 lain pun ramai pernah belajar bab ni...skolah pondok, SBP, maahad, SMA,SMKA.... kat SMKA mmg ade Kelas Kemahiran Quran tu...ade test nya mase form 3 n 5...
stakat ni x berpeluang lg nak tengok akademi al quran , x dpt2 channel 9 tu...maka, x tau la lagu mane program tu berlangsung...

..biasanye lagu permulaan dlm tarannum adalah bayati dgn dilagukan dalam 4 atau 5 harakat ( harakat kat sini adalah satu qit’ah (potongan/keratan) ayat yg biasa kita baca dalam satu nafas)... biasa lepas bayati disambung dgn hijaz, soba’ atau nahwand... setiap jenis lagu ni ada style lenggok dia... kalau x silap la (ingat2 lupe ni...) -nahwand ni lagu yg lenggoknya agak sedih... soba’ tu rindu... rast @ hijaz yg agak rancak...sikah dan jiharkah tu tahap agak tinggi kene tarik suara dan style nya agak tegas... tp dalam setiap harakah lagu tu memang dah ada peningkatan suara dgn peningkatan harakah yg dibaca..sesetengah lagu macam bayati ada penurunan... dan akhir bagi setiap tarannum diakhiri dgn bayati penutup.,yang biasenya intonasi menurun.... ni secara teorinya je la... bukan senang nak buat...walaupun sesetengah org belajar nak ber tarannum tp anugerah juga Allah bagi bg yg mampu nak bawa... x semua org boleh... ana pun x reti2... ada pulak teknik suara...ada suara perut, suara dada, suara otak (stakat yg ingt)..suara hidung pun ada... suara yg terbaik yg kalau pandai nak buat suara perut...(ni dr segi teknik pernafasan kat perut...orang silat ada belajar kot...).

qirooaat.. mgkin biasa didengar qirooatussab’ah (qirooaat 7).. 7 tu sbb ada 7 org imam qiroat... qirooat ni secara mudah nak faham adalah cara al quran dibaca (nak sebut sesuatu kalimah)..sirahnya skit – masyarakat arab masa zaman nabi dulu banyak puak dr pelbagai tempat dan banyak la dialek percakapannya... quran kan bahasa arab... sbb tu la jadi banyak wajah bacaan quran sbb shbt2 yg blajar al quran tu dgn dialek tempat asal msg2... lagi baik kalau shbt2 mendalami sirah penghasilan resam uthmani..quran dulu xde tanda baris pun...cuma huruf2 arab tanpa titik dan baris sbb org arab tahu camane nak pronounce kalimah tu...lepas tu ulama’ ad-dhabt (ulama’ yg meletakkan tanda baris) yang membariskan ayat2 al quran....juga ulama’ an-nuqqat yang letak tanda2 titik..(seterusnya, cari la...byk sumber ttg sejarah pembukuan resam uthmani ni...)

dan dlm ilmu qiroaat ni ada 7 imam yg boleh kita ikut untuk baca al-quran di mana sanad bacaan mereka bersambung dengan nabi SAW..setiap imam ni ada 2 org anak murid.. istilah imam tu perawi dan anak muridnya rawi (kompius jugak ni kot tertukar rawi dan perawi...). ada juga rawi yg berguru dgn 2 perawi.. jgn anggap di seluruh dunia sama macam kat malaysia ni cara baca al quran.. kita duk baca sekarang ikut riwayat Hafs dari qiraat ‘Aasim. Hafs ni anak murid imam ‘Aasim laa...cth2 lain ; imam hamzah dgn rawinya khalaf dan khalad (yg ni je masih melekat kukuh...) yg lain kalau jumpa gelaran nama duri, susi, syu’bah, warsy,qalun,ibn kathir,al kithaa-i,ibn zakuan, hisyam,imam ibn ‘amir,imam abu ‘amru, imam naafi’ dan beberapa org lagi x ingat... ( ana dah campur adukkan sama ada diorang rawi atau perawi...ingat nama je..duri atau susi la yg belajar dr 2 imam tu...)

cth qiroaat ni...kalau imam hamzah dia akan baca kalimah him dan ‘alaihim menjadi hum dan ‘alaihum... mungkin pelik kalu kita dengar tp kalau yg kita duk baca ikut riwayat hafs pun ada jumpa beberapa perkataan dalam al quran yg lain skit bacaannya..
contohnya dalam surah hud kalimah bismillahimajraaha kena baca secara imalah kubro iaitu bismillahimajrieha..
tp ada perawi yg baca kalimah annas dalam surah annas dgn imalah sama ada imalah sughro (an nees) atau imalah kubro (an nies).
kalau ikut hafs kalimah la ta’manuna dalam surah yusof yang kita isymamkan jd la ta’maunna.. tp ada perawi yg banyak kalimah lain akan di isymamkan...
dan ana pernah diajar ustaz untuk isymam selepas kalimah nasta’iin dalam alfatihah tu...isymam ni memuncungkan bibir mulut ke hadapan...maknanya lepas ayat iyyaka na’budu waiyyaa kanasta’iin tu kena muncungkan bibir mulut seketika...akan ada perbezaannya kalu x isymam...try la buat...
imam lain ada perbezaan dr segi harakat mad berbeza dgn kita baca riwayat hafs, sama ada 2 , 4 atau 6 harakat atau tanpa mad...
begitu juga yang baca saktah pada kalimah tertentu seperti dalam surah al kaafiruun yg akan baca dgn saktah selepas kalimah Qul..
byk lg la kaedah2 bacaan lain mcm tashil, raum, tarqiq.....
apa pun kalu berimamkan foreigner yg kita dgr pelik skit bacaannya mungkin dia baca dgn wajah imam lain,tp kena pastikan la....org melayu pun boleh nak bawa qiroaat lain dlm solat dgn syarat tahu semua kalimah yg perlu ditukarkan.. al fatihah pun banyak wajah bacaannya... kat sekolah dulu ada je ustaz dan imam yg praktikkan tp sblm solat dimaklumkan la pada makmum.....
satu lagi syarat nak belajar al-quran ni kena berguru... secara talaqqi/musyafahah..
baru betul sebutannya...

kalu ade yg salah explanation ttg tarannum dan qiroat tu harap sgt2 ada la yg tlg perbetulkan...ana pun bukannye betul sgt ni....ilmu yg x diamalkan mmg cepat sgt akan lupa......minta maaf byk2 coz x dpt bagi yg perfect dgn rujukannya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...