Tuesday, August 07, 2007

Anwar Ibrahim ditabal Ketua Imam Khalifah Besar Pusaka Gayong Malaysia

Mohd Sabri Said
Tue | Aug 07, 07 | 03:13:06 PM

PERMATANG PAUH, 7 Ogos (Hrkh) - Dato' Seri Anwar Ibrahim ditabalkan sebagai Ketua Imam Khalifah Besar Persatuan Seni Silat Pusaka Gayung Malaysia semperna Seminar Memertabatkan Perpaduan Gayung yang diadakan di hadapan Yayasan An Nahdhoh, Kampung Petani, Kubang Semang, Bukit Mertajam petang semalam.
ImageMajlis pertabalan itu diberikan oleh Setiausaha Agung Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayung Malaysia, Cikgu Majid Mat Isa yang disaksikan oleh anak pengasas Seni Silat Gayung Malaysia, Dato' Mior Abdul Rahman Daeng Kuning Mohd Hashim iaitu Siti Fadhilah.
Menurut Cikgu Majid, ada dua aspek utama kenapa Dato' Seri Anwar ditawarkan ke pangkat tersebut iaitu pesanan Dato' Mior Abdul Rahman dan bekas Ketua Imam Khalifah Besar pertama pertubuhan ini, Dato' Haji Harun Idris.
"Tindakan menabalkan Dato' Seri Anwar bukan saya pandai-pandai lakukan sebaliknya amanat daripada Dato' Mior Abdul Rahman sebelum meninggal dunia pada tahun 1990 akibat sakit tua. Dia kata kamulah yang diharapkan jagalah gayung ni baik-baik dan pimpinlah adik-adik kamu terutamanya Badekul Zaman iaitu anak angkat Dato' Mior, " tegasnya pada Harakahdaily dan Malaysia Today.
ImageMaka sebab itu katanya, sesiapa pun yang cuba menghalang tindakan ini kena ubah persepsi agar jangan mengaitkan politik sempit dengan perpaduan yang hendak dilaksanakan menerusi seni mempertahankan diri.
Lagipun, semua yang terlibat seperti anak angkat Dato' Mior, Badek dan isteri kedua Dato' Mior mempersetujui cadangan itu,katanya.
"Selepas Dato' Harun meninggal Ketua Imam Khalifah Besar Persatuan silat ini kosong sehinggalah amanat ke dua datang dari mulut Dato' Mior sendiri supaya Dato' Seri Anwar diangkat menduduki singahsana itu, " katanya lagi.
Seramai 700 ahli persatuan silat ini berkampung di Yayasan An-Nahdhoh selama dua hari bermula petang Jumaat 3 Ogos lepas.
Selain dari seminar mereka berqiamulail, mendengar kuliah perdana oleh Ustaz Mutalib Maarof, persembahan seni gayung pusaka dan pembarisan gayung. - mks.

No comments: