Tuesday, August 07, 2007

Anugerah pada Anwar, Persatuan Silat Pusaka Gayong digertak pimpinan Umno

Mohd Sabri Said
Tue | Aug 07, 07 | 03:32:18 PM

PERMATANG PAUH, 7 Ogos (Hrkh) - Setiausaha Agung Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayung Malaysia, Cikgu Majid Mat Isa digertak oleh beberapa individu tertentu agar menarik balik pengtabalan Dato' Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Imam Khalifah Besar Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayung semalam.
Program yang diadakan di pekarangan Yayasan An-Nahdhoh, Penanti, Bukit Mertajam berjalan lancar walaupun ada gangguan daripada individu tertentu yang berlatar belakang politik pemerintah dan Special Branch (SB).
Image"Hairan sungguh politik melayu nak tabalkan orang yang pernah difitnah walaupun amanah pun sukar berbagai alasan diberikan. Tetapi, saya tegaskan bahawa saya tetap laksanakan demi amanah perguruan kami iaitu Dato' Mior Abdul Rahman Daeng Kuning Mohd Hashim, " ujarnya mengulas tindakan beberapa orang kepimpinan Umno yang membantah pertabalan Dato' Seri Anwar.
Kata beliau, seni mempertahankan diri bukan gelanggang politik sempit yang boleh menaik atau menjatuhkan seseorang sebaliknya bermatlamat memartabatkan anugerah Ilahi terhadap bangsa Melayu.
Ujarnya, beliau menafikan pandangan sekelompok kepimpinan negara yang khuatir Dato' Seri Anwar mempengaruhi supaya menyokongnya dalam pilihan raya umum yang dijangkakan tidak lama lagi.
Beliau memuji sikap yang ditunjukkan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi semasa pertemuan singkat dalam majlis di Balik Pulau baru-baru ini di mana beliau sendiri menyarankan dilakukan asalkan bermanafaat.
"Orang nombor satu negara memberi lampu hijau kenapa pula ada sekumpulan lain lebih sudu dari bubur, " tegasnya.
Di Negeri Kedah pun, beberapa orang kepimpinan negeri mendesaknya agar membatalkan pertabalan Dato' Seri Anwar jika mahu meneruskan perkhidmatan sebagai Pengawal Peribadi Keselamatan Khas di Syarikat Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) yang kebetulan tamat kontrak pada bulan Julai lepas.
Pada 2 Ogos lalu beliau sendiri dijemput oleh Menteri Besar Kedah, Dato' Seri Mazhir Khalid yang mendesaknya supaya membatalkan program tersebut kerana bimbang pengaruh bekas Timbalan Perdana Menteri itu.
"Kalau nak batal kontrak saya buatlah tetapi saya tetap dengan amanat itu lagipun Pak Lah sendiri memberi lampu hijau, " terang beliau. - mks.

No comments: