Wednesday, May 16, 2012

Training Photoshop

Alhamdulillah pada 2 hingga 4 Mei yang lepas aku berkesempatan menghadiri latihan Adobe Photoshop di TMTC Jalan Semarak. Banyak ilmu baru dan refreshers yang aku dapat.

Aku kenal Photoshop sejak version 7.0 Aku kenal Fireworks sebelum Photoshop jadi agak tak terbiasa dgn environment Photoshop dulu2 tu. Tp dah agak ok, lps explore dan banyak belajar.

Cumanya, banyak lagi tak reti guna, juga banyak lagi creativity yang kurang aku rasakan.

Kat sini aku rasa nak share sikit sekadar termampu apa yg aku buat dalam 3 hari tu. Kat sini, saiz gambar dah dikecilkan utk muat dengan frame width blogpost ni.

 Gambar 1 - aku belajar draw guna Marquee. Gambar matahari tu asalnya xde effect glow


Gambar 1 ni antara basic ilmu Photoshop ni. Tajuknya ialah Layer. Disuruh masukkan apa2 gambar ke dalam Photoshop ni then tengok kat Layer berapa gambar tu. Alih2 gambar, ubah yang mana duk depan mana duk belakang...



 Gambar 2 - Moto yang aku dah buang dia punya background asal

Yang kedua belajar dengan cara nak amik sesuatu objek dalam gambar yang ada background. Aku draw guna ecliptical marquee tool utk jadikan shadow kat bwh moto tu. Then set feather banyak sikit. Color hitam. Adjust fill/opacity layer tu supaya nampak mcm ni. Background guna gradient round.

 Gambar 3 - Honda CBR yang sama, Google je gambar yg perspective dia lain sket.

Pelajaran yang sama, cuma cara nak remove background image gambar asal ni, guna magnetic lasso atau polygonal lasso tool instead of guna magic wand atau lasso tool. Nak buang background ada banyak cara. Eraser pun boleh guna. Ikut kesesuaian. Tp kena hati2 membuang latar belakang untuk menjadikan objek nampak real.

Gambar 4 - Bermain dengan layer. Aku tambah effect lens flare

Yang ni pelajaran buat poster. Imej orang kat depan perlu dibuang background asal. Juga perlu diubah brightness/contract mana yang patut supaya nampak real orang tu mengadap kamera membelakangi matahari. Entah real ke tidak gambar ni. Gambar NatGeo tu draw sendiri. Tulisan kat atas pun tapi sendiri.

 Gambar 5 - Bentuk

Yang ni pulak kenal dan lukis bentuk yang dah sedia ada dalam Photoshop.

Oklah untuk kali ini. Insya ALLAH akan disambung lagi.

No comments: