Wednesday, January 28, 2009

Mana yg terbaik?

Tadi ada dengar akak2 tu sembang pasal spirulina. Then alih2 sembang lak pasal "yang tu claim produk dia bagus, yang ni kata dia paling bagus...bla bla bla..."

Bagi aku, spirulina yang paling bagus pernah aku jumpa setakat entry ini ditulis ialah spirulina Elken. Kebagusannya aku nilai sewaktu aku tengok satu test mudah kat bilik Raihan (L1-417) masa aku sem berapa entah kat UPM... Dia amik beberapa biji spirulina Elken, & beberapa biji spirulina lain, letak dalam botol air mineral 0.5 l, bubuh air sampai 3 suku penuh kalau tak silap, & tutup botol-botol tu. Kemudian, semua botol-botol tu dia (Raihan) letak atas almari dalam bilik dia. Seminggu lebih kot dia tunggu, nak tgk keputusannya. Hasilnya, spirulina Elken larut dalam air, & air bertukar warna jadi warna hijau kebiruan (cyan) tanpa sebarang keladak pun. Berbeza dengan yang lain2, habis semuanya berkeladak...keruh je airnya, keruh hijau tua...

Apa-apa supplementary food yang kita amik, kita nak la larut dalam badan kita, kalu boleh completely dissolved. Spirulina Elken dah membuktikannya.