Monday, September 01, 2008

Ramadhan kali ini...

Alhamdulillah, ALLAH SWT mengurniakan kesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan kali ke-24 dalam hidup ini. Amat sangat diharapkan Ramadhan kali ini mengubah diri ini menjadi sedikit lebih baik, kalu tak dapat banyak. Bantulah aku Ya ALLAH, tasuketeikurei, Ya ALLAH...

Ramadhan mengimbau banyak jugak kenangan, terutama sewaktu memanjat pokok depan jalan surau Kolej 12&14 UPM untuk menggantung banner BARA & IHRAM satu ketika dulu. Memandangkan aku yang kecik sekali di kalangan AJK, maka aku panjat je pokok tu. Banner tergantung tinggi sampai selepas raya sebab takde orang berani nak buang. Aku pun dah lupa cam mana banner tu dibuang, dan oleh siapa.

Ramadhan di UPM jugak menyingkap pengalaman pertama kemalangan dalam compound UPM. Dengan Paan yang tak pakai helmet masa tu, nasib baiklah tak teruk. Sayang sekali baju kuning yg dapat masa jadi fasi Orientasi matrik KMPP 2003/04 terkoyak & tak boleh dah nak dipakai lagi. Begitu jugak slack John Master yg abe Li bagi yg harga 100 lebih tu, koyak dalam kemalangan tu. Aku ke pusat kesihatan sejurus selepas maghrib, buka puasa & menerima satu das suntikan. Nasib baik Paan tak apa-apa. Ye ke Paan? Kemalangan tu berlaku kat simpang 4 MTDC - Kolej 12 tu. Aku amik Paan di masjid UPM, masuk kot simpang kubur Cina tu. Bawa straight motor RC-80 tu ke arah simpang 4 tu. Then, aku cuba nak elak motor sebelah kanan yg datang potong aku kot kiri, masa dah rapat dengan simpang 4 tu. Asal motor tu follow aku dari belakang di sebelah kanan, mungkin sebab aku slow dia pun cuba potong aku dari kiri. Then aku elak la, sebab rasa cam dia tak sempat potong kalau aku tak elak. Sudahnya, aku jatuh ke kanan, adalah kereta nasib baik sempat berhenti kat belakang. Pesan driver kereta tu, "Bawak motor tu leklok dik, seminggu je lagi nak raya ni...!" Memang masa tu dekat seminggu lagi nak raya.

Masa sem 1 gi hantar Nazrul, Hadi Awang, Safwan ke Mesir, pun dalam bulan puasa juga. Dah balik dah pun Nazrul. Itulah first time g KLIA dengan kereta pinjam (thanks Izni) dan driver pinjam (thanks Raihan). Rasanya cam banyak menyusahkan pulak orang aku ni semata-mata nak gi menghantar Nazrul dan yang lain-lain tu. Takpalah, diorang tak kisah pun.

Ramadhan oh Ramadhan, aku mula kenal wira-wira keinderaan pun dalam Ramadhan la...hukhukhuk...

~Kumengharapkan Ramadhan, kali ini penuh makna...~
~Agar dapat, kulalui, dengan sempurna...~

No comments: