Thursday, August 21, 2008

Permatang Pauh dari jauh: Doa mengiringi calon vs Duit mengiringi calon

Senjata umat Islam yang tiada taranya seperti disebutkan ialah doa. Doa adalah kunci kekuatan selain usaha yang tidak jemu-jemu yang selari dengan syariat ALLAH Ta'ala. Melihat Tuan Guru Menteri Besar Kelantan mengiringi calon Pakatan Rakyat, Dato' Seri Anwar Ibrahim, timbul satu kelegaan di situ. Kesediaan Tuan Guru berkenaan sudah pastilah bersama-sama dengan doa beliau agar urusan DSAI dimudahkan oleh ALLAH.

Apakah yang mengiringi calon BN, Dato' Ariff Shah? Atau, siapakah yang mengiringi calon BN, Dato' Ariff Shah? Duit rakyat barangkali. Doa mungkin juga mengiringi.

Siapakah yang akan memenangi pilihan raya Pematang Pauh 26 Ogos ini? Dari segi duit, mungkin BN akan menang. Dari segi undi, kita tidak tahu. Begitu juga dari segi doa. Menjadikan doa sebagai senjata kemenangan boleh dilakukan oleh semua pihak, tapi, pihak yang lebih berduit sajalah yang mampu menang jika dikira dari segi kewangannya. Namun, undi pilihan raya tidak dikira begitu. Undi dikira dari kertas undi. Tidak bermakna, jika banyak duit digunakan, kemenangan juga yang dicapai nanti.

Banyakkan berdoa dan berusaha untuk kemenangan.

(tak tau nak tulis apa lagi...)

No comments: