Thursday, August 21, 2008

NCC

NCC. Plate number kereta di Neg. 9 la ni. Mungkin dah lps sikit2 kot. (Utk update no. plate terkini klik sini.)

Apa yang difikirkan masa mula-mula baca 3 huruf ni? Well, for me, I'll remember my teenhood ambition to further study at NCC. National Computing Center, kat mana lupa, London kot...Minat sangat kat komputer...sampai nak ke situ. Masa tu tak tau lagi pasal MIT atau Bell Labs.

Tapi tgk situasi skrg, lambat lagilah nak sambung belajar nampaknya.

Ada kisah pasal ni.

Masa Form 5 dulu, nak dkt2 SPM dah, ada sesi sehari Motivasi SPM dgn Dr. Shukri Abdullah. Sesi pagi sampai petang. Dalam satu slot sesi petang tu, dia panggil mana-mana student utk ke depan. Well, sorang muslimat (dulu2 panggil puteri...) keluar dulu. Then, diminta oleh Dr. Shukri sorang wakil student lelaki. Lama, 2-3 minit kot takde orang keluar lagi. Lastly aku pergi la keluar ke depan dewan yg penuh dgn student form 5 masa tu.

Malu. Segan. Semua ada. Mana taknya, muslimat tu figure di stu. Pemantun terbaik sekolah & negara (menang pertandingan Pantun anjuran BH). KP di situ. Orangnya pun boleh tahan dan menjadi tumpuan.

Well, kami disuruh kenalkan diri masing. That season went on very well until Dr. Shukri tanya nak sambung belajar kat mana. Biasalah, orang muda, target kena tinggi, darah pun masih panas, semangat pun tengah membara. Aku jawab National Computing Center @ UK. Muslimah tu pula jawab kat oversea saja atau kat UK saja aku lupa. Dia tak mentioned kat mana-mana pun tempat pengajian & I'm very sure of that.

Hari tu aku balik bilik kena gelak dengan kawan2, bukan sebab tempat aku yg aku pilih utk sambung belajar tu, tapi sebab 'keluar' ke depan. Dengan dia. Ya, dengan dia. Teruk gak aku rasa aku kena insult verbally kat bilik.

Well, tahun berganti tahun. Aku tetap di Malaysia, SPM - Matrikulasi - U... Alhamdulillah dapat sponsorship Yayasan TM di U. Masa induction course kat Bangi utk batch yg dapat scholarship tu, (sekitar Ogos/September 2003 @ Akademi Percukaian Negara), ada lagi satu slot dgn Dr. Shukri. Habis slot dia, aku jumpa dia. Tanya dia, dia ingat lagi tak aku. Dalam slot motivasi SPM yang dia buat dalam tahun 2001 yang dah lepas. Ada dia bawa pistol air sembur2 kat kitorang dulu. Ada dia panggil dua orang student, seorang lelaki seorang perempuan utk introduce dan nyatakan kat mana nak sambung belajar... Dia respon, kata dia ingat.

Aku cakap akulah pelajar lelaki tu. Aku jugak cakap yang student perempuan tu dah ke Univ. of Auckland. Aku tak ke UK, dan terus langsung tak ke luar negara. Dia? Walau pun tak dapat ke UK, dia dapat ke New Zealand. Aku minta maaf sebab aku tak dapat tunaikan janji itu.

Itulah rezeki. Aku pun lupa apa yang selebihnya dinasihatkan kepada aku oleh Dr. Shukri selain itu.

Well not later after that, in that year jugak, I managed to contact that muslimah via email & told my encounter with Dr. Shukri. I also told my regret sbb tak dapat sambung belajar ke luar negara. Well, of course, dia pun cakap itulah rezeki. Nak ke luar negara tak semestinya dengan sambung belajar saja. Well, although I accepted that kind of reasoning, I felt that pergi abroad utk study adalah meaningful daripada lain-lain tujuan (except umrah & haji).

Well, aku sekarang kerja di sini, dia di Petronas. KLCC. Dia baru je kahwin dua minggu lepas dengan kawan aku jugak...Tahniah buat kalian.

Setiap kali ternampak kereta bernombor NCC aku mesti teringat cerita ni. Memang. Negeri Sembilan, dekat di hati...

No comments: