Tuesday, April 26, 2011

Tersalah bayar bil elektrik la pulak

Semenjak aku menggunakan TNB e-Services ni, aku selalu dapat track corak pembayaran & penggunaan elektrik di rumah aku. Senang je daftar, nak nama pada bil, no. bil & I/C bill holder. Atau mungkin lebih tepat seperti digambarkan di skrin ni:

Ini dia menu pendaftarannya

Walaupun begitu, bukan semua rekod ada. 6 bulan terakhir termasuk pengebilan terkini saja yang ada.

Nak dijadikan cerita, akhir Mac lepas aku dengan confident-nya bayarlah bil elektrik buat kesekekian kalinya dengan sikit rezeki yang ALLAH SWT kurniakan ni. Rekod spt ni:

Rekod dari online transaction yg disimpan

Tapi bila aku check kat TNB e-Services semalam, baru aku perasan yang bil bulan tu sebenarnya belum dilunaskan lagi. Aku jadi peliklah. Aku rasa dah bayar online.

Ni dia yg ter tak bayar lagi. Jangan ditanya kenapa consumption macam tu

Then bila aku cek semula 'shortcut' aku dalam internet banking, aku rasa ada sesuatu yang tak kena. Bil rumah sapa yang aku bayar sebenarnya?

Ni list shortcut aku.

So?

Aku dah salah bayar bil! Sahlah dengan apa yang aku cek dengan skrin TNB e-Services kat atas + shortcut list ni!!

Patutnya aku guna 'bil-rmh-kuarters' tu, bukan bil-elektrik-rumah...

Maka sedekah sajalah kepada penghuni rumah yang berkenaan...

Dan aku kena bayar lebih la pulak bulan ni!

Jadi, kena hati sewaktu bayar bil anda secara online. Pilih betul-betul saved/favourited bill anda.
Link

No comments: