Thursday, November 23, 2006

Kependekaranku Kecantikanmu

Apalah tajuk ini yang dipilih. Tak tahu nak tajukkan apa.

Sekarang ni kita sudah jarang berjumpa dengan beberapa jenis orang. Walaupun banyak lagi jenis org di atas muka bumi Tuhan ni, namun pada sudut pndangan saya yang berspek tebal ni mungkin lain sket nampaknya dari orang lain.

Orang pertama ialah orang yang mampu mengajar / membaca Al-Quran secara terbalik. Dulu masa saya kecik2 orang mengajar kita mengaji duduk berdepan (talaqi - تلقي) dengan kita. Maka pengajar tu akan membaca Al-Quran kot terbalik laa. Pernah juga try ngajar adik2 ngaji tapi tak dapat wat gitu melainkan duduk di sisi (side-by-side) ataupun buka satu lagi Al-Quran sambil mengadap dia. Susah nak ngaji gitu kan? Ramai lagi ka orang gitu? Mungkin di mana2 institusi pengajian agama masih ramai golongan ni.

Golongan kedua ialah golongan orang yang mengikut imam dalam solat sewaktu imam sedang sujud atau sewaktu imam sedang duduk di antara dua sujud. Golongan ni mungkin tak ramai sebab ramai yang tak tahu kot. Pada hal sah solat mengikut imam dari sini, dan tidak terhad sewaktu imam sedang duduk tahiyyat atau qiam berdiri. Cuma kena tambah satu rakaat mcm biasa2 duk masuk jadi makmum waktu imam duduk tahiyyat. Bagi saya di mana kita dapat imam di situlah kita kena ikut, hatta pada tahiyyat akhir sekali pun.

Kependekaran.

Siapakah pendekar? Adakah mereka yang menghunus keris sewaktu bersidang? Atau mereka yang menghunus senjata sewaktu bertempur tak kira apa 'peringkat' pertempuran? Pendekar diistilahkan oleh orang lama2 sbg orang yang pandai akal atau pendek akal. Nanti la kita bicara bab ni.

Kecantikan.

Siapa yang cantik? Orang perempuan biasanya dikenali dan disifatkan dengan kalimah cantik, beautiful-pretty atau jamilatun-جـميلة. Permandangan pun diistilahkan dengan kata sifat ni. Begitu juga dengan pakaian. Setakat ni masih belum mahu memperpanjangkan tulisan ini... Stop sampai sini dulu.

No comments: