Friday, March 23, 2007

Tegurlah Imam yang Salah

Tajuk fatwa
Hukum Mengingatkan Imam Salat Yang Sedang Lupa


Nombor fatwa
16


Tanggal penambahan
Khamis 5 Jumadilakhir 1425 H. bertepatan dengan 22 Julai 2004 M.


Pihak pemberi fatwa
Fatwa Syekh Muhammad Khalil Harras


Sumber fatwa
[Al-Hadyun Nabawi, jilid 28, edisi 11, Zulkaidah 1383, hal. 43-45]


Soalan:


Bolehkah mengingatkan imam salat, jika ia lupa atau ragu-ragu dalam bacaannya?


Jawapan:


Boleh, bahkan ada pendapat yang mewajibkannya. Dikatakan dalam hadis sahih, diriwayatkan oleh Mansur bin Yazid al Maliki, ia berkata,"Suatu ketika Rasul saw. ketinggalan satu ayat dalam salatnya. Lalu berkatalah seseorang kepada beliau, hai Rasulullah ayat ini seharusnya ini. Rasul menjawab, tidakkah kamu mengingatkannya." (H. R. Abu Daud Abdullah bin Ahmad)


Diriwayatkan oleh Ibnu Umar, bahwa suatu ketika Nabi ragu-ragu dengan bacaannya dalam salat. Usai salat beliau bertemu dengan Ubai bin Kaab dan bertanya kepadanya, Apakah kamu salat bersamaku, ia, jawabnya. Apa yang menghalangimu mengingatkan" (Diriwayatkan oleh
Abu Daud)


Adapun hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud, dari Al Haris Al A'war dari Ali ,bahwa Rasul saw. berkata kepada Ali, "janganlah kamu mengingatkan Imam di waktu salat".Hadis ini kedudukannya sangat lemah, tidak mampu mengalahkan kekuatan hadis-hadis yang tersebut di atas. Bahkan banyak ahli hadis mengatakan bahwa Haris Al-A'war seorang pembohong.

Petikan di atas diambil dari link (http://www.qurancomplex.com/qfatwa/display.asp?f=16&l=ind&ps=subFtwa).

Solat adalah tiang segala tiang di dalam hidup kita. Solat mencerminkan hidup kita. Jika di dalam solat, imam perlu ditegur apabila melakukan kesalahan, begitulah juga sepatutnya di dunia kehidupan kita yang penuh dengan pelbagai tampuk paras kepimpinan. Di rumah, di pejabat, di jabatan, di kelas atau di peringkat yang lebih tinggi seperti kepimpinan parti dan kerajaan, pemimpin yang melakukan kesilapan mestilah ditegur.

Pemimpin juga mestilah bersikap terbuka untuk menerima sebarang teguran. Nabi SAW sendiri tidak segan silu meminta sahabat Baginda menegur andai kata terdapat kesilapan yang Baginda lakukan di dalam solat.

No comments: