Friday, September 01, 2006

sentimen agama dalam 'perniagaan'

apa khabar semua ? amat diharapkan berada dlm keadaan sehat sejahtera hendaknya. di sini alhamdulillah luar biasa baik.

semenjak dua ni naik balik isu pasal pemboikotan maxis oleh mereka2 yang mengatakan diri mereka pejuang Islam dan yang sewaktu dengannya. saya melihat benda ni bermusim, maksudnya, apabila berlaku sesuatu peristiwa yang memberi disadvantage kpd umat Islam barulah kita nak buat mcm2...mengapa bermusim? kena fikir tu...

sentimen agama dalam perniagaan

dulu diri ini pernah membangkitkan perkara ttg penggunaan sentimen agama dlm melariskan perniagaan kita dan menolak perniagaan org lain. memberi cth direct, terdapat segelintir pengguna HPA yang terlalu teruja utk mengatakan bahawa mereka adalah pilihan terbaik di kalangan MLMs untuk dipilih dan diikuti. kita sedar siapakah player utama bidang mlm berdasarkan bilangan ahli, dan kualiti produk yang sudah lama terbukti. membangkitkan sentimen keagamaan adalah sesuatu yang tak dpt diterima pd masa yang sama player lain mempu membuktikan kehalalan dan kualiti produk mereka.

Saya di Takaful Malaysia tidak pernah cuba membanding2kan player industri insuran yg lain in term of sentimen keagamaan. strategi pemasaran perlu lebih jauh dp itu, kalau tak mcm mana nak menarik non-muslim kpd kita?

kpd pengguna yang menukar line handset mereka.. perlu ada suatu pendirian yang thabat ttg mengapa menukar no. bukan hny sekadar mengatakan bhw maxis itu yahudi-related hanya berdasarkan hujah2 forwarded emails yang masih boleh diragui sumbernya. ya, diri ini juga tidak menggunakan line maxis namun, atas dasar terdapat share pemegang saham hindu india di dalamnya. Ananda krishnan itulah yg menyebabkan ramai tak mahu menggunakan maxis, namun kita perlu sedar jugak bhw celcom byk menaja konsert2 artis barat... maka terkadang tdk sesuai utk mengatakan "tukarlah kpd celcom demi kepentingan Islam...". bagi saya, sekadar ilmu yang terdaya dituntut, pernah laa saya jumpa satu kaedah fiqh yang menyatakan bhw, "apabila bertembung dua keburukan maka pilihlah keburukan yang paling sedikit mudharatnya." pemilihan perlulah teliti dan mendapat rujukan pndangan org2 yg pakar. Bukankah menjadi satu masalah kalu ramai mad'u menggunakan maxis sedangkan kita je yg guna celcom?

malang juga bagi mereka yang menukar line handset semata2 kerana nak murah atau disuruh oleh muslimat/muslimin/pasangan masing2, tanpa sebab musabab yang jelas. kita, perlu berpendirian dlm setiap perkara yang kita buat. selagi mampu kita mencari, maka, carilah alasan yang selari dgn syara' (yang betul) berkenaan dgn apa saja yang kita buat.

saya semenjak dua ni ada membaca artikel dan tulisan ust zaharuddin abd rahman. beliau amat runsing dan minta diambil berat sgt2 benda ni buat perhatian semua nak menegakkan Islam ni. selaku penasihat syariah RHB Islamic Bank, beliau menekankan ttg duit riba yang sesetengah org tanpa disedari terambil. amatlah bahayanya kesalahan ni. cek balik, buku akaun kita guna akaun jenis apa? akaun konvensional ka Islamic accounts? savings accounts kita, mcm mana? BSN kita? berapa byk dah duit riba ada di dalamnya, jika tak guna Islamic-based accounts? fikir2lah...

masa muda2 dulu masa mengaji kat Falahiah dulu ada satu cerita, masa tu form berapa tak igt laa... namun, hari tu terbangun awal subuh. terus laa turun ke surau. sesudah je subuh abang ketua bilik panggil. satu saja tegurannya..., "apsal turun subuh awal2 sorang? nak masuk syurga sorang2 je ke? tak nak ajak org lain masuk syurga jugak ke?" mmg silap laa kalu tak kejut org... makna kata di sini, biarlah org bersama2 faham, dan buat kebaikan yang kita buat. kita cuba serukan kat org, dan jgn sendiri2an beramal sbb kalu silap, akan ada yang menegur dan kalu betul, bertambah pahala kebajikan..

sekian. ampun maaf segala salah silap.

No comments: