Monday, September 11, 2006

Talk Dr. Fadzilah Kamsah pasal poligami

Pagi ahad pukul 11.00 pagi adalah waktu rutin mingguan aku menonton Masked Rider Faiz. Kalu takde apa2 maka di depan tv aku mengadap… Mesti ramai yang kata, ‘ah besar2 pun tgk cite mcm tu lagi…’ atau yang sewaktu dengannya. Kebetulan pagi ni aku menunggu adik aku datang nak amik PC dia. Katanya nak dtg pukul 10.00pg tp tak dtg2 lagi. Kalu aku keluar karang, payah pulak… Tp tak dtg2 laa pulak sampai sekarang… Emm pasal nengok cite2 mcm ni, aku cuba nak berubah tapi tak dapat2...tp bukan sedikit org2 dewasa menonton cite2 macam ni kan? Entahlah, sampai masanya berubahlah Insya Allah...

Aku bukannya nak highlight pasal cite tu. Masa2 iklan cite tu, aku tekan2 laa channel lain… tgk TV1 ada Dr. Fadzilah Kamsah… TV3 ada Gransazer … Mcm menarik je forum kat TV1 tu… Tp aku takleh nak alihkan tumpuan kat cite masked rider tu…abih nya pukul 11.30 pagi tu aku tukar laa TV1 tgk balik pasal satu talk…

Tajuk talk itu ialah “Suamiku Suaminya.” Faham tak korang? Banyak input berguna yg aku dpt. Aku
berpaksi di atas kebenaran, dan aku sampaikan balik apa yang didengar dp Dr. Fadzilah Kamsah td. Sebelum tu nak ditegaskan di sini bahawa, poligami adalah sesuatu yang dibenarkan oleh syara'. Janganlah kita menentang institusi berkenaan takut2 kita terjatuh dalam golongan orang yang mengharamkan apa yang Allah halalkan. Janganlah pulak kita mengikut hawa nafsu semata2 tanpa
memikirkan baik buruk poligami ke atas diri kita jika kita berhajat ke arahnya.

Dalam bentuk poin laa aku sampaikan apa yang didengar dp Datuk Dr. Mohd Fadzilah Kamsah…mungkn berterabur sikit…

  • Ramai di Malaysia yang berpoligami ni sebenarnya tak layak berpoligami. Yang layak dan telah berpoligami tu ada tapi sedikit. Menurut Dr. Fadzilah Kamsah juga, ramai yang layak berpoligami di Malaysia ni namun dia tidak memilih untuk berpoligami.

  • Menerima hakikat poligami adalah sukar. Isteri yang bermadu/dimadukan mempunyai tiga pilihan, meminta cerai, memendam perasaan, atau berubah luar dalam. Pilihan pertama dan kedua hanya menambah penyeksaan dan penderitaan. Pilihan ketiga, berubah dalam, maknanya kembali kepada Tuhan, cari hikmah berlakunya peristiwa tu, tanam dan asuh diri utk bersifat redha dan memaafkan. Berubah luar, interaksi & komunikasi perlu dijernihkan semula…dll
    (yg tak sempat aku amik)

  • Jangan sesekali berbohong kepada isteri. Dalam proses mendamaikan isteri pertama, lebihkan sedikit pemberian2 dr segi nafkah, tanggungjawab sosial, dlm masa nak mendamaikan rasa yg lara tu. Namun proses ni bukanlah selama2nya, sebab bila dah OK balik kembalilah ke level normal dari segi pemberian nafkah2 dan lain2. NORMAL, bukan kurang dp biasa/kurang dp NORMAL. Jgnlah pula kita ceritakan lebih2 kpd isteri kedua ttg apa dibuat… di sini mungkin perlu muslihat (apa yg ahli2 gerakan Islam di kampus katakan sebagai helah) untuk menjernihkan keadaan. Jangan sesekali berdusta! Dr Fadzilah juga menyebut dia tak berapa suka kaedah Allahyarham Tan Sri P.Ramlee dlm filem2nya, kalu berumahtangga mesti ada bohongnya.

  • Isteri pertama banyak menanggung penderitaan dan banyak berkorban. Isteri/isteri2 yang berikutnya MESTI FAHAM keadaan ni. Si suami perlu sedaya upaya berlaku adil dalam aspek pemberian kasih sayang.

  • Kita kat Malaysia ni hanya ada kursus pra-perkahwinan. Sepatutnya ada kursus pra-poligami dp JAKIM/badan2 lain yang berautoriti untuk menyediakan suami yang berhajat terhadap poligami ni.

  • Suami yang baik yang berubah luar dan dalam untuk menyesuaikan dirinya dengan keadaan beristeri lebih dp satu. Antara amalan yang dicadangkan kepada suami ialah secara konsisten solat fardhu lima waktu (konsisten apa MEMANG kena wat!), konsisten solat sunat taubat, sunat hajat, sunat istikharah nak minta panduan wat keputusan dan solat sunat witir. Adalah
    diyakini nasihat2, kata2, tunjuk ajar-tunjuk ajar dp suami yang sebegini lebih bagus, mudah masuk dlm hati, bleh melembutkan hati isteri2nya.

  • Kita di Malaysia ni jarang sgt didedahkan dengan benda2 yang baik hasil dp poligami. Dr. Fadzilah menegur pihak media terutamanya, dan lain2 pihak yang rata2nya tidak menonjolkan cerita2/telemovie2/drama2 yang baik ttg poligami. Kenapa? Kenapa segala2nya tentang poligami ni digambarkan dengan gambaran2 yang buruk? Pihak media turut bersalah dlm hal ni sehingga masyarakat memandang serong akan poligami. Ada contoh2 yang baik tetapi tak dikembang luaskan. Dr. Fadzilah Kamsah memberitahu audiens beberapa contoh yang baik e.g. Dr. Hassan, Dr. Hassan dan Ust. Hassan…mmg dua tiga kali sebut nama yang sama namun orangnya lain2. Consult laa Dr. Fadzilah untuk tahu lebih lanjut.

  • Orang perempuan bila dia dah sayang kat sorang lelaki, maka susahlah dia nak bagi kasih sayangnya kat lelaki lain lagi. Org perempuan melihat dari aspek yang agak sempit, yakni dari aspek dirinya semata2. Maka, timbullah masalah ‘berkongsi kasih sayang’ bila berpoligami. Org perempuan susah nak terima kasih sayangnya telah di’duakan’… si suami masih sama level kasih sayangnya… yang diberikan kepada isteri2nya. (aku tak tau nak elaborate macam mana
    poin ni. Tak ingat sgt
    )

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...